May 19, 2017 | In: Företagande

Att skapa din hemsida och nisch på nätet

Något som tas för givet är att du vet vad du gör som företagare. I grunden handlar det om att du redan vet var dina kunder finns, vad det är de söker och hur du ska tala till dem i din marknadsföring. Dessa förmågor är inget unikt för just internetföretagare. Mediet förändras, men metoderna gör det inte. Det kommer alltså inte alls att spela någon roll om du är kunnig inom webbdesign eller andra saker som rör utveckling på nätet, utan för att bli en framgångsrik företagare på Internet så räcker det, i sin renaste form, om du bara är en bra säljare som är lyhörd och som förstår sin målgrupp. Det räcker långt i vanliga fall.

Vad som kan sägas är att du som besitter kunskaper i att utveckla din webbplats och presentation av ditt företag på nätet kommer billigare undan. Dock behöver inte detta automatiskt betyda att det var den mest kostnadseffektiva lösningen. Som företagare kommer du alltid veta att det finns de som försöker och kanske till och med är bättre på olika saker än du själv är. Detta betyder att du kan tjäna på att anlita en professionell webbutvecklare. Något som också är värt att bejaka är tid. För en företagare är tid alltid pengar. Det är värt att räkna på om du tjänar mer på att koncentrera dig på dina kunder och vad du är bäst på, eller om det kan gynna dig tids- och arbetsmässigt om du kan utveckla de nödvändiga förmågorna som du behöver på egen hand.

Presentera dig på rätt sätt på nätet

Med tanke på att Internet används av nästintill hela världens befolkning så är det mer än nödvändigt att behöva förstå hur du ska presentera ditt företag i detta ständigt utvecklande medie. Du behöver se till vilken målgrupp du riktar dig till och hur de vill uppfatta dig på nätet. Det betyder att du måste kommunicera med dina prospektiva kunder på ett sätt som de kan förstå och som gör att de kan identifiera sig med de produkter eller tjänster du erbjuder. I det fallet handlar det om att använda dig av rätt stil och design på din webbplats, samt att finna de olika kanaler där dina kunder spenderar sin tid på nätet. Två stora faktorer som påverkar hur mycket du och ditt företag syns på nätet är Facebook samt Google Adwords.

Responsiv design – Det viktigaste av allt

För alla de företagare som tidigare ville nå ut till alla sina potentiella kunder på alla tänkbara platser, var det oftast två hemsidor som krävdes. Man byggde en sajt för mobiler och en för datorer. Detta gjorde att du fick mycket mera arbete med att hela tiden uppdatera och förändra informationen på två platser, eftersom de verkade oberoende av varandra, även om de hade samma innehåll och egentligen var en del av samma domän. Det var också så att det var svårt att få enhetlighet och synas på samma sätt på alla platser dina kunder mötte dig i det virtuella livet. Idag använder sig moderna hemsidor av responsiv design, vilket gör att det enbart krävs en hemsida. Denna är anpassningsbar och kan ses på ett enhetligt sätt i alla mobiler, surfplattor och datorer. Att använda sig av responsiv design på sin hemsida är idag något som är det viktigaste för att synas på rätt sätt på nätet.