June 7, 2017 | In: Företagande

Så marknadsför du ditt företag på nätet

Den dyra marknadsföringen på nätet

Det är många som drar sig för att verkligen gå in med hull och hår på nätet med sitt företag. Detta är då många gånger av rädsla för hur mycket det kommer att kosta företaget i marknadsföring. Om du är en av dessa som tänker så eller känner någon som tänker så – ställ då en enkel fråga:

Hur mycket tror du att det kommer att kosta ditt företag att inte marknadsföra sig på nätet?

Om du grunnar på frågan så kommer nog svaret komma av sig självt. Det kommer inte att kosta mer än vad du tjänar på detta, om du ser till att marknadsföra dig på rätt sätt. Naturligtvis kommer ditt pris för företagets marknadsföring också alltid påverkas av ditt intresse och dina kunskaper inom detta område.

Att marknadsföra sig långsiktigt

Att marknadsföra sig långsiktigt på nätet  kommer vara den delen av din marknadsföring som tar mest arbete och mest tid. Det hela handlar om att du ska synas på höga positioner i sökmotorerna. Detta uppnås, bland annat, genom sökmotoroptimering. Inom det området finns det On-Page och Off-Page SEO, som tillsammans bidrar till dina placeringar på valda produkter samt tjänster i sökmotorerna. I mångt och mycket handlar detta om stora kunskaper inom länkbygge, HTML5, CSS3 samt att skriva intressant, relevant och unik information på nätet. Det är ett område där du nästan alltid bör söka dig till en professionell konsult som har stenkoll på hur bäst man går tillväga. Även om detta är den dyraste delen av din marknadsföring, så kommer det i längden alltid att ge det bästa resultatet, även om det så klart beror på hur väl genomförd sökmotoroptimeringen är.

Kortsiktig marknadsföring

När du ger dig in på kortsiktig marknadsföring av ditt företag, handlar detta om allt från utskick av erbjudanden via epost, till ren och skär betald annonsering på nätet. I detta fall kommer du att behöva vara försiktig så att du inte gör det hela dyrare än vad det behöver bli. Många väljer att använda sig av Facebook Ads eller Google Adwords. Om du inte har kunskaper om hur du ska sköta denna virtuella typ av annonsering, kommer detta leda till mycket stora kostnader och enbart ett fåtal direkta träffar. För att få de bästa och mest effektiva resultaten så jobbar du med de områden du själv behärskar, medan du lämnar allt annat till personer som kan detta på sina fem fingrar.

Sociala medier – En stor del av din marknadsföring

Som redan påvisats finns det många olika sätt att marknadsföra sig på nätet. Det uppenbara är att ditt företag behöver en hemsida, men det finns mycket bra möjligheter i social media när du vill sänka kostnaderna för din marknadsföring. När det gäller sökmotorerna så är det mycket som ska till inom SEO för att du ska synas på lokala träffar och på sökningar i ditt närområde. När det handlar om Facebook, så är i stort detta enbart något du ställer in och ansluter dig till. Kort sagt blir det hela gratis, vilket gör att du som kompletterar med en attraktiv social profil kan tjäna mycket på det lokala planet. Detta kan också vara något som kan driva kraftig trafik till företagets hemsida på nätet.